Και μετά απο μια μικρή διακοπή, με λίγη φλυαρία, ας επανέλθω στην σκληρή δουλειά.
Ηρθε ο καιρός να ασχοληθώ με το εμπρός φανάρι.
Εχοντας αποκτήσει πιά, γνώσεις και σχετική εμπειρία, και μετά απο πολλές πολλές ωρες ψάξιμο στο διαδύκτιο ηρθε η ωρα να δώ το φώς
Δεν το είχα σκοπό, αλλά αφού έλυσα το εμπρός φανάρι και καθάρισα εσωτερικά με προσοχή τον καθρέπτη, που όμως δεν είχε σκόνη ,οπότε μην το επιχειρήσετε και εσείς τυχεροί ιδιοκτήτες 6βολτων σούπερπάπων, παρατήρησα την μεγάλη διαφορά που εχει το φανάρι με την αντικατάσταση του μικρού πορείας Τ10 των 3W με ενα τέτοιο :
αλλά με μετατροπή του σε 6βολτο φυσικά.
Στο σκοτάδι κυριολεκτικά οδηγάς με το φωτισμό που δίνει αλλά δεν εστιάζει λόγω τοποθέτησής του στο φανάρι.
Εκτός από το κατάλευκο φώς σε στυλ ξένον , φυσικό αφού επέλεξα Led smd τύπου 5050 (0.35 ευρώ το κομμάτι) σε ψυχρό λευκό, χρησιμοποίησα 5 Led που περιέχουν εσωτερικά απο 3 το καθένα, δλδ 15 συνολικά led, και επειδή στις προδιαγραφές του 5050 αναφέρεται οτι αποδίδει περίπου 40 Lm στα 3,2Volt και τραβάει ρεύμα μόλις 20mΑ max. ενώ μπακαλίστικα μπορούμε να πούμε οτι 1 Watt = 40Lm (χονδρικά) αρα απο τα 400mA που τραβάει το κλασικό λαμπάκι , με τα Led εχω απόδωση 5Watt με μόλις 60mA.
Θα μου πείτε γιατί 60mA και οχι 100? αφού εβαλες 5 Led? Αυτό γιατί τα πλαινά ειναι ανά δύο σε σειρά ωστε να ανεβάσω την τάση λειτουργίας τους στα 6Volts, σκοπός της συνδεσμολογίας να απαιτηθεί μικρότερη σε ΩΜ σε σειρά αντίσταση , αλλά κυρίως σε Watt αφού ο χώρος είναι περιορισμένος, αντίσταση που να περιορίσει την τάση των 7.5Volts του πάπου στις υψηλές στροφές , πράγμα κακό για τα Led αφού αυτό το μόλις 1.5 Volt ανεβάζει δραματικά το ρεύμα τους στα 24 mΑ και μπορεί να μην τα καίει με την μια αλλά περιορίζει την διάρκεια ζωής τους και τα ζεσταίνει.
Και για να ασχολούμαι με μόλις 4mΑ καταλαβαίνετε σε τι τεχνολογία αιχμής βρίσκεται τώρα ο Πάπος.
Εκτός απο την λάμπα του εμπρος φαναριού, ολα τά άλλα είναι πλέον Led.
Tώρα απομένει να γίνουν ορισμένες δοκιμές σε οτι αφορά τον τρόπο στήριξης των led, και η συναρμολόγησή της, αφού οι πλακέτες είναι έτοιμες.
Είναι και ενα οικονομικά δύσκολο εγχείρημα αφού το κόστος της λάμπας θα ξεπεράσει τα 22 ευρώ.
Μετά απο αρκετή προσπάθεια και λίγο πριν ολοκληρώσω την κατασκευή της περιβόητης ''λάμπας'' μου ηρθε μια που προέκυψε απο τα εξής:
Ξεκινώντας απο το ''θέμα'' με το τρεμούλιασμα στόν φωτισμό ... κάτι που δεν εχω ακόμα καταλάβει γιατί το κάνει η Yamaha
Το εχω παρατηρήσει και σε άλλα παπιά, και δεν κατάλαβα το σκοπό.
Κοιτώντας λοιπόν το ηλεκτρικό διάγραμμα (που σκανάρισα με μεγάλη ανάλυση για να είναι ευδιάκριτο
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.], παρατήρησα οτι το ας πούμε Alternator που διαθέτει το παπί αποτελειται απο δύο τυλίγματα, το ενα αριστερά κοιτώντας το σχέδιο αφορά την ηλεκτρονική ανάφλεξη και γι αυτό εχει να κάνει μόνον με την CDI.
Ενώ το δεξί που στο Manual αναφέρεται οτι είναι διπλό, με τα καλώδια W (ασπρο) και Y/R (κίτρινο/κόκκινο) δίνει στον Retifier/Regulator ( ανορθωτή/σταθεροποιητή).
Με την σειρά του η έξοδος του ανορθωτή/σταθεροποιητή με το R (κόκκινο) καλώδιο φορτίζει την μπαταρία και τροφοδοτεί βασικά κάθε τι που ελέγχεται απο τον γενικό διακόπτη με το κλειδί. Δλδ το πίσω στοπ, τα φλάς, το λαμπάκι της νεκράς, και το όργανο βενζίνης.
Ομως ακολουθώντας το Y/R (κίτρινο/κόκκινο) καλώδιο ανεβαίνοντας απο τον Alternator σε ενα σημείο εχει μια ένωση και δίνει στον
ανορθωτή/σταθεροποιητή αλλά πάει και στον διακόπτη φωτισμού.
Επειδή δε η τάση αυτή είναι πρίν τον ανορθωτή/σταθεροποιητή είναι μεταβαλόμενη ΚΑΙ σε τάση αλλά ΚΑΙ σε συχνότητα.
Αν ακολουθήσουμε τα καλώδια που βγαίνουν απο τον διακόπτη φωτισμού, θα δούμε οτι τροφοδοτούν τα εμπρός και πίσω φώτα θέσης (4Watt) τον εμπρός προβολέα (τρομάρα του) 15+15Watt, και τον φωτισμό των οργάνων.
Ομως το οτι το Alternator διαθέτει δύο ξεχωριστά πηνία για φωτισμό (πράγμα που δεν φαίνεται στο Ηλεκτρικό Σχέδιο) σημαίνει οτι το συνολικό φορτίο του φωτισμού είναι μέσα στις προδιαγραφές του.
ΙΣΩΣ να μην είναι όμως μέσα στις προδιαγραφές του ανορθωτή/σταθεροποιητή.
Τώρα όμως που με τα Led κατάφερα να μειώσω το συνολικό φορτίο δραστικά, θα δοκιμάσω αφαιρώντας το Y/R (κίτρινο/κόκκινο) καλώδιο απο τον διακόπτη και συνδέοντάς το στο R η Br του γενικού διακόπτη να τροφοδοτήσω τα φώτα με συνεχή τάση απο την μπαταρία
Βέβαια εάν το εμπρός φανάρι δεν αποδώσει με την ''λάμπα'' θα το επαναφέρω στο αρχικό αφού δεν κόβω καλώδια απλά συνδέω δύο βίσματα διαφορετικά ... (ναι τόσο απλό είναι)
Το ερώτημα είναι το εξής :
α) συνδέοντας στο R (κόκκινο) θα εχω φώτα και με τον διακόπτη κλειστό δλδ και χωρίς κλειδί, ενώ
β) συνδέοντας στο Br (καφέ) θα εχω φώτα με τον διακόπτη ανοικτό και το κλειδί στην θέση του. (ΤΑ στυλ δλδ)
Αρκετά, με αυτά θα ασχοληθώ οταν το κάνω 12βολτο .
Και περνάω στο τελευταίο μέρος της μετατροπής για το εμπρός φανάρι του γεροπάπου.
Αρχικά κατασκευάστηκαν οι πλακέτες, που δυστυχώς δεν μπόρεσα να τοποθετήσω πάνω απο 8 τον αριθμό ... λόγω περιορισμένης διαμέτρου μόλις 18 χιλιοστά. Αλλα και πάλι κατάφερα να τοποθετήσω 52 τριπλά Led που δίνουν περίπου 1040Lm, τιμή καλή σε σχέση με τα 600 της παλιάς.
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]Στην συνέχεια ηρθε η σειρά να σπάσω μια παλιά λάμπα και να καθαρίσω την βάση της για να χρησιμοποιηθεί σαν βάση για την κατασκευή:
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]Τα SMD τύπου 5050 υψηλής φωτεινότητας led κολήθηκαν σε ζευγάρια για να διπλασιαστεή η τάση τους και να φτάσει τα 6,4 Volts, Δεν λέει να μπλέξω πάλι με σταθεροποιητές κλπ:
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]Στην συνέχεια κολήθηκαν τα Led:
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]Μια-μια μπάρα δοκιμάστηκε για σιγουριά:
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]Ετσι φαίνεται η κάτω βάση που επάνω της θα κοληθεί η βάση της λάμπας:
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]Με τις πλαινές μπάρες τοποθετημένες , και το καλώδιο της γείωσης για τα επάνω led ...
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]...... τοποθετούνται οι αντιστάσεις εσωτερικά και μπαίνει το πάνω ''καπάκι'':
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]Μια πρώτη δοκιμή για να δούμε οτι όλα πάνε καλά, και τρια led δεν λειτουργούν, αφού είναι ευαίσθητα σε ταλαιπωρίες:
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]Ακολουθεί η τοποθετηση των led στο πάνω μέρος και πάμε για το κόλημα της βάσης :
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]Και εδώ μια φωτογραφία παρέα με την αρχαιολογικού ενδιαφέροντος παλιά λάμπα:
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]Ετσι φαίνεται ''απ' έξω'' :
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]Και σε λειτουργία στα 6 Volt αφού η μέγιστη φωτεινότητα βρίσκεται στα 7.3-7,5 Volts τάση που δίνει ο πάπος σε πορεία, εδώ το διασταύρωσης:
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.] και εδώ σαν πορείας:
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]Μόνη προσθήκη ενα μικρό ρελέ που τοποθετήθηκε στην καλωδίωση του φαναριού, αφού η σύνδεση της νεας λάμπας εχει άλλη φιλοσοφία σε σχέση με την παλιά.
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]Συνοπτικά:
Δεν ξέρω αν τελικά άξιζε τον κόπο, μια δουλειά που κράτησε τρείς μήνες και πολλές μα πολλές ωρες δουλειάς. Τελικά όμως η κατανάλωση σε ισχύ δλδ σε ρεύμα μειώθηκε απο τα 8.2Α με όλα τα φορτία αναμένα σε μόλις 2.2Α.
Ακόμα δεν ξέρω αν εχει αρκετή φωτεινότητα, αλλά οταν το κοιτάω απο εμπρός στην ευθεία είναι ενοχλητικό στα μάτια, ενώ είναι σκέτη χλίδα επειδή είναι κατάλευκο και σε ορισμένες γωνίες μπλεδίζει
Και με την τροποποίηση που εγραψα στο προηγούμενο πόστ, κάνει αυτό το παπί πράγματι μοναδικό.
Είπα να το βάλω επάνω για βόλτα , αλλά απο την μιά ο πάπος είναι πάλι λυμένος το σύνδεσα όμως στην μπαταρία του με δύο καλώδια και με κλειστό κινητήρα φωτίζει την αυλή σαν την 75W μπαλαντέζα, απλά πιό εστιασμένα.
Θα δούμε ....
Τελικά , μετά απο πολύ ψιλοδουλειά, και αρκετό χρόνο στην υπόγα, το αποτέλεσμα ηταν ... μηδέν, η αλλιώς μια τρύπα στο νερό.
Kρίμα.
Το φανάρι παρόλο που είχε μια εκπληκτική κατάλευκη φωτεινότητα, σε σημείο που οταν το κοιτούσες απο εμπρός να είναι ενοχλητικό, τελικά δεν εφεγγε πουθενά. Απο όπου περνούσα φώτιζε ολόγυρα, αλλά δεν εστίαζε πουθενά.
Οσο και να ρύθμιζα το πάνω-κάτω ηταν μάταιο.
Οπότε, έβγαλα την λάμπα αυτή και έβαλα την παλιά.
προς το παρόν αρκούμαι στο οτι επειδή όλα τα άλλα λαμπάκια είναι Led και εχει μειωθεί το φορτίο στα πηνία, εχω καλύτερη απόδωση.
Εχω δλδ μετρήσει και 7,2 Volts στην λάμπα , σε σχέση με τα 5 - 6.5 Volts που σημαίνει οτι δίνει οτι μπορεί.
Το αν δεν ικανοποιεί οφείλεται πλέον στο ιδιο το φανάρι και τον σχεδιασμό του.
Τέλος . -