Αυτήν τη στιγμή βλέπετε το duckriders.gr σαν επισκέπτης.Αν έχετε λογαριασμό,κάντε την σύνδεση σας εδώ για να μπορείτε να έχετε πρόσβαση σε όλες τις λειτουργίες του.Αν δεν έχετε ακόμα λογαριασμό,μπορείτε να εγγραφείτε τώρα εδώ!
Duckriders.gr
Αυτήν τη στιγμή βλέπετε το duckriders.gr σαν επισκέπτης.Αν έχετε λογαριασμό,κάντε την σύνδεση σας εδώ για να μπορείτε να έχετε πρόσβαση σε όλες τις λειτουργίες του.Αν δεν έχετε ακόμα λογαριασμό,μπορείτε να εγγραφείτε τώρα εδώ!
Duckriders.gr
Θέλετε να αντιδράσετε στο μήνυμα; Φτιάξτε έναν λογαριασμό και συνδεθείτε για να συνεχίσετε.
Το πρώτο επίσημο ελληνικό φόρουμ αποκλειστικά για τους duckriders!!
Θέμα: Yamaha Townmate - T50 DIY φωτισμός με Led Κυρ 03 Ιουλ 2016, 22:05
Σαν εξάβολτο το παπί έχει φώτα κεράκια.
Δεν με ενοχλούσε και πολύ αφού τα φώτα του είναι για να σε βλέπουν περισσότερο παρά για να βλέπεις εσύ.
Ομως παρόλο την ολοκαίνουργια μπαταρία και το σωστό και ελεγμένο σύστημα φόρτισης (πηνίο-ανορθωτής) στο ρελαντί έχει θέμα, πχ σταματημένος πρέπει να μαρσάρεις για να έχεις φλάς, φρενάροντας δεν κορνάρει η αν κορνάρεις πριν φρενάρεις δεν ανάβει το πίσω στοπ .
Ηρθε λοιπόν ο καιρός αυτή η κατασταση να αλλάξει, να βελτιωθεί ο φωτισμός οσο γίνεται.
Τα φλάς εμπρός θα γίνουν ετσι...σε πλακετα πολυκατασκευών:
θα πρέπει να αντικατασταθεί Θα μετατραπεί σε ''ηλεκτρονικό'' με χρονοκύκλωμα για σταθερή περίοδο.Μια πρώτη γεύση ... με τα led προχειρα περασμένα στα κάτοπτρα και ακουμπισμένα στο πίσω φαναρι
... οπου αριστερά τα Led σε τάση 3V και η λάμπα στα δεξιά στα 6V ακριβώς.
Η φωτεινότητα δεν εχει μεγάλη διαφορά, μικρότερη απο οτι περίμενα. Αλλά αν η μια λάμπα των φλας 6v/10W θέλει 1,5Α, ενώ τα Led KAI στα δύο φλάς 0.4Α , τοτε εχουμε θέμα. Απο 3Α στα 0.4Α είναι μεγάλη οικονομία σε ρεύμα.
Το στοπ 6v/21W, τραβάει 3.3Α, και με led θα τραβάει 1.4Α.
Αυτό σημαινει οτι θα δουλεύουν όλα μαζί άνετα και μάλιστα στο μέγιστο της φωτεινότητας πάντα.
Ενα πρόβλημα είναι τα πλαστικά που παραδόξως ενώ δυσκολεύουν το φώς απο τα led να περάσει επιτρέπουν το φώς της λάμπας ενισχύοντάς το σαν κάτοπτρα οταν είναι σε μια ορισμένη αποσταση απο το πλαστικό.
Ψάχνοντας στο διαδύκτιο { 176730.gif } βρήκα μερικά ενδιαφέροντα λινκ:
Πρώτα εδώ: [Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.] οπου ο τύπος κατασκευάζει ενα πίσω φωτιστικό σώμα, μάλλον αντικαθιστά την κλασική λάμπα με μια πλακέτα με Led. Τσ τσ τσ... ερσιτέχνης 415989.gif και τοποθετεί επάνω 5 λευκά για να φωτίζει την πινακίδα κυκλοφορίας, και 24 Led για πορείας και στοπ. Αυτό που με παραξενεύει είναι οτι με μόνο 24 κάνει δουλειά, ενώ εγώ λέω να χρησιμοποιήσω 70!!!! Ισως να είναι πιό bright τα Led που χρησιμοποιεί.
Από ότι φαίνεται στην λίστα του, χρησιμοποιεί:
Parts List
22 x 10mm Red 10000mcd LED, If = 50mA, Vf = 2.3V, #ZD0202
2 x 5mm Red 10000mcd LED, If = 50mA, Vf = 2.3V, #ZD0156
Εδώ κάτι λάθος εχει, 22 των 10χλστων +2 των 5χλστων=24 ενώ στο σχέδιο εχει 24+5=29.
Αυτό θα εξακριβωθεί αυριο μετά απο επίσκεψη στο Led Megastore όπου θα ρωτήσω τι προδιαγραφών είναι τα ZD0202 και ZD0156 σε σχέση με αυτά που χρησιμοποιώ εγώ.
Αυτό που αρχίζω να υπολογίζω είναι οτι ισως να χρειάζονται χρωματιστά Led, δλδ κόκκινα και κίτρινα για στοπ και φλας, θα αγοράσω μερικά και θα δώ.
Και κάτι ακόμα, βρήκα και φακό διαμέτρου 18mm, κατάλληλο για Led, οπότε αυριο θα γίνει αγορά και πειραματισμών συνέχεια.
Αγόρασα κίτρινα και κόκκινα Led , και τελικά μπορώ να πώ οτι διαπέρασαν τα πλαστικά με μεγαλύτερη ευκολία παρόλο που εχουν την ιδια φωτεινότητα. Αυτό συνεπάγεται μια επιπλέον ταλαιπωρια αφού πλέον σε κάθε χρώμα αντιστοιχεί διαφορετική τάση λειτουργίας και ανάγκη για ρεύμα.
Επειτα βρήκα αυτό: [Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.] , εφαρμογή μιας παλιάς μου προσπάθειας. Ετσι προσπάθησα να ανορθώσω με μια γέφυρα ανόρθωσης όπως το circuit 1 την εναλασσόμενη τάση φωτισμού στον πάπο.
Οι ενδείξεις που πήρα ηταν απίστευτες, απο 4.5V στο ρελαντί εως 19.5V σε υψηλές στροφές!!!!
Απίστευτο όμως ηταν και το οτι τα 19.5V με φορτίο ενα λαπάκι των 10W απο τα φλάς έπεφτε στα 5,3V γμτ
Αυτό σημαίνει οτι ο δρόμος είναι μακρύς, και τα πειράματα πολλά.
Ισως τελικά την λύση δώσει ενα επανατυλιγμένο πηνίο στα 12V αλλά με παραπάνω παροχή ισχύος.
Απο το μάνουαλ διάβασα δυνατότητα παροχής 3A μέγιστο, δλδ 6 επί 3A = 18W. Λίγα , πολύ λίγα , αν στα 12V καταφέρω να βγάλω 3Α τότε θα μιλάμε για 36W.
Ιδωμεν ....
Περιμένοντας λοιπόν τα Led που εχω παραγγείλει στους σχιστομάτηδες, ξεκίνησα πιό ''ζεστά'' την κατασκευή - τροποποίηση του φλάσερ σε ηλεκτρονικού τύπου, με έμφαση στην σταθερή περίοδο λειτουργίας ανεξάρτητα απο φορτίο η τάση λειτουργίας, κυρίως την δεύτερη αιτία αφού ονπάπος δεν φημίζεται για την σταθερότητα της τάσης.
Ενα δεύτερο ηταν η αποφυγή χρήσης ρελέ, ωστε να μην απαιτείται εστω και η παραμικρή συντήρηση λόγω κινούμενων τμημάτων.
Για το κύκλωμα χρησιμοποιήθηκε το πασίγνωστο ολοκληρωμένο χρονισμού 555, [Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.] σε λειτουργία ασταθή πολυδονητή, αφού για την λειτουργία του απαιτούνται το ολοκληρωμένο και 3 εξωτερικά υλικά.
Η όλη κατασκευή θα είναι κάτι σαν το παρακάτω, όπου μπορείτε να δείτε στην πράξη την διαφορά ενός απλού Led με ενα των 8000mcd.
Εγώ χρησιμοποιώ Led των 10000mcd. 722161.gif
Aκόμα μια παρουσίαση εδώ :
Αρχικά τοποθέτησα ενα 2SK2645, είναι ενα φθηνό N-Channel MOS-FET που λειτουργεί στα 600V/9A. Η κατασκευή ηταν αυτή:
Λειτούργησε άψογα ενώ η πτώση τάσης στα ακρα του MOS-FET ηταν μόλις 0.018Volts max. Πολύ καλό και με μηδενικές απώλειες. Ομως την πάτησα αφού το N-Channel ανοιγόκλεινε την ... γείωση, γμτ! 8130.gif Ακολούθησε νέα αγορά ενός IRF 9540 που είναι πιό ισχυρό μέν αλλά Ρ-Channel MOS-FET . Εδώ ηταν η πλήρης αποτυχία 8130.gifαφού δυστυχώς η νέα συνδεσμολογία εφερε πτώση τάσης 1.2Volts και τα Led δεν άναβαν. ΓΜΤ! Τσάμπα άλλα 5 ευρώ.
Τελικά νέα κατασκευή, η αριστερή στην παρακάτω φωτό:
Θέμα: Απ: Yamaha Townmate - T50 DIY φωτισμός με Led Κυρ 03 Ιουλ 2016, 22:11
Φυσικά οταν κατι φτιάχνεται απο την αρχή, για να γίνει πραγματικότητα και να λειτουργεί θέλει πείραμα. Εμένα με παίδεψε η τάση που είναι 6Volt αν ο πάπος ηταν 12βολτος θα αγόραζα ενα 12βολτο φλάσερ για led απο ebay με 3-5 ευρώ και δεν θα είχα θέμα.
Η τελευταία κατασκευή τοποθετήθηκε σε ακόμα πιό μικρή πλακέτα, με ενα BS170, N-Channel MOSFET που είναι οτι πρέπει για να οδηγήσει ''αναγκαστικά'' ενα ρελέ 6Volt.
Τώρα έμενε μόνον ο τρόπος να χωρέσουν πλακέτα και ρελέ στο πλαστικό κουτί του παλιού φλάσερ. Λίγο από δώ, λίγο απο εκεί τελικά συμαζεύτηκαν τα καλώδια και μπήκε στην θέση του:
Και δεν καταλαβαίνει τπτ ... απο 4.8 εως και 7,5 Volts σταθερή περίοδος
Τι κάθομαι και φτιάχνω ο άνθρωπος ...
Τελικά οκ απο φλάσερ, επόμενο βήμα τα φωτιστικά.
Σκέψεις:
Απομένει το εμπρός φανάρι που διαθέτει λάμπα 6V/15W αν δεν κάνω λάθος. Στο μάνουαλ γράφει οτι το μέγιστο ρεύμα που δίνει ο πάπος είναι 3Α σε αυτό το κύκλωμα, δλδ 6V επί 3Α = 18W μέγιστο, επειδή ισχύ τραβάει το πίσω πορείας και ο φωτισμός των οργάνων. Τώρα που όλα αυτά θα γίνουν Led θα μείνει σχεδόν όλη αυτή η ισχύς για το εμπρός φανάρι.
Ομως απο οτι διάβασα στο ιντερνετ χοντρικά 1W αναλογεί σε 680 lumens : << By definition, at the peak sensitivity of the eye (green 555nm) 1 Watt equals 680 lumens.>>.
Αν ισχύει κάτι τέτοιο τότε η λάμπα των 15W δίνει 15 * 680 = 10200 lumens
Τέλος σκέψεων
Συνεχίζω ....καλά κουράγια όσοι αντέχετε ...
Εχουμε πρόοδο ...
Επόμενο βήμα ηταν το πώς θα διατηρηθεί η φωτεινότητα των Led σταθερή αφού η τάση της μπαταρίας μεταβάλλεται απο ας πούμε το κατώτατο με φορτίο 5.7Volt εως τα 7.45Volt με φούλ στροφές.
Κάτι που οι 12βολτοι το εχουν επιλύσει (λες και όλοι δουλεύουν μόνο γι΄ αυτούς), αλλά για εμάς τους 6βολτους η τόσο χαμηλή τάση δυσχαιρένει την λειτουργία και είναι στα όρια σχεδόν των περισσότερων ολοκληρωμένων της αγοράς. Πού σημαίνει οτι αν προχωρήσω σε μια δική μου κατασκευή, θέλω χρόνο και χρήμα και θα είναι πολύπλοκη για να κατασκευαστει απο τον οιονδήποτε.
Βασικά τα Led θέλουν 2.4Volt και τραβάνε 20mA max.
Τα δικά μου στα 20mA φωτίζουν αρκετά αλλά βράζουν και καίγονται. Ετσι τα δουλεύω στα 18mA που σημαίνει 2.1Volt.
Το πρόβλημα είναι οτι απο τα 2.1Volt στα 1.8Volt οση δλδ η διαφορά τάσης πάνω στο Led που προκαλείται από την μεταβολή της τάσης απο τα 5.7Volt εως τα 7.45Volt της μπαταρίας η φωτεινότητα πέφτει στο μισό, ενώ στα 1.65 δεν ανάβουν κάν.
Τελικά το ολοκληρωμένο LM317 είναι Η λύση στο πρόβλημά μου, παίζει το ρόλο μιάς ρυθμιζόμενης Zener πολύ καλά.
Το συγκεκριμένο ολοκληρωμένο εχει 3 ποδαράκια αντέχει μέγιστο ρεύμα 1.5Α με ψύκτρα απο το 1Α και πάνω, ενώ κοστίζει 0,8 ευρώ. Εχει εσωτερική προστασία για βραχυκύκλωμα και γενικά δεν καταλαβαίνει τπτ.
Αρα η προσπάθεια είναι να βγεί τάση εξόδου σταθερή στα 2.1Volt που σημαίνει μέγιστη φωτεινότητα με μεταβαλόμενη τάση εισόδου απο 5.5 εως 7.5Volt. Το κύκλωμα φαίνεται εδώ διασωληνομένο :
Με 3.63V είσοδο εχω έξοδο 2,07V (δεν δίνω παραπάνω αφού τα led αντέχουν 2V τα εγχρωμα και 3 οριακά τα λεκά)
στα 7.45V είσοδο εχω έξοδο 2,07V
στα 12.00V είσοδο εχω έξοδο 2,08V
στα 14.45V είσοδο εχω έξοδο 2,08V (για πιθανή χρήση σε αυτ/το)
Επειδή τα Led είναι 50 τον αριθμόν ( 50*20=1000mA max) δοκίμασα και την περίπτωση ανα δύο Led σε σειρά για να εχω το μισο ρεύμα, και εχω 4.12V από μόλις 5,68 V είσοδο και φυσικά σταθερή εως τα 24V που δοκίμασα.
Τελικά η τάση εξόδου παραμένει σταθερή 2.08V και αυτό χάρις στο ολοκληρωμένο
Το κόστος μέχρι στιγμής είναι διπλασιο για εμένα αφού μερικές φορές αφού αφήνω τα Led να αναβοσβήνουν όλη νύχτα!!! το πρωί βρίσκω η τα Led η to ολοκληρωμένο καμένα.
Ομως μετά απο 2 ολοκληρωμένα και καμμιά 20ρια Led είμαι σίγουρος για το crash test και την πιστοποίηση κατά Moto trail!
Σειρά εχει η κατασκευή των πλακετών εν αναμονή των Led απο τους σχιστομάτηδες.
Θέμα: Απ: Yamaha Townmate - T50 DIY φωτισμός με Led Κυρ 03 Ιουλ 2016, 22:32
Και συνεχίζω.....
Μερικές εξηγήσεις ωστε να καταλάβετε με οσο το δυνατόν απλά λόγια τι σκέφτηκα και πώς προσπαθώ να το κατασκευάσω:
Είπα παραπάνω οτι τα λευκά led αντεχουν 3V τάση και 20mA (0,02A) ρευμα ενώ τα εγχρωμα 2V τάση και 20mA (0,02A) ΜΕΓΙΣΤΗ για συνεχή λειτουργία.
Σε ένα μηχανάκι 6βολτο όμως η τάση κυμαίνεται απο 6.3V εως 7.2 V και σε ενα 12βολτο απο 12,5V εως 14,5 V.
Αυτή την διαφορά μπορεί ενα κλασικό λαμπάκι να μην το ενοχλεί, αλλά στα led τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά.
Εάν προσπαθήσουμε πχ με ασπρα led να βγάλουμε τα 6 η τα 12 Volts θα πρέπει να βάλουμε 2 η 4 αντ5ίστοιχα σε σειρά, όμως οταν η τάση ανέβει στα 7+ η τα 14+ θα καούν, , αν προσπαθήσουμε να βάλουμε μια αντίσταση σε σειρά ωστε να περιορίσουμε την τάση τότε θα έχουμε το εξής φαινόμενο, στην χαμηλή τάση ( 6.3V η 12,5V) θα είναι σαν κεράκια και στην υψηλή (7.2 V η14,5 V) θα έχουν την μέγιστη φωτεινότητα.
Αρα η μόνη λύση είναι ενα ολοκληρωμένο σταθεροποιτής που να δέχεται είσοδο απο 6 εως και 15V και να διατηρεί μια τάση εξόδου πρός τα led σταθερή.
Eτσι στο 6βολτο μηχανάκι θα έχουμε τάση εξόδου 3Volt μέγιστη συνδέοντας όλα τα led παραλληλα, ενώ στο 12βολτο μηχανάκι συνδέουμε 3 led σε σειρά οποτε ανεβαίνουμε στα 9Volt και μετα ολες τις τριάδες παραλληλα.
Αυτά απο την θεωρία συνεχίζω την κατασκευή:
Αναμονή ενός μηνός για να παραλάβω τα 200 leds (100 κόκκινα, 100 κίτρινα) από Κίνα.
Ηρθαν χθές το πρωί ... αλλά, αλλά δυστυχώς η φήμη περί Κινέζικου δεν είναι τυχαία. Παρότι στο eBay διαφημίζονταν σαν Led υψηλής φωτεινότητας 10000mcd, σε σχέση με αυτά που προμηθεύτηκα απο Ελληνικό εξειδικευμένο μαγαζί που έφραφαν 2000mcd, τα κινέχικα εχουν την μισή φωτεινότητα.
Μάλλον ''άθελά τους'' οι σχιστομάτηδες εβαλαν ενα ακόμα μηδενικό. Και σαν να μην εφτανε αυτό δεν είναι όμοια, άλλα φωτίζουν πιό πολύ και άλλα πιό λίγο, δλδ τραβάνε διαφορετικό ρεύμα και τα πιό φωτεινά είναι καταδικασμένα να καούν.
Φταίω εγώ τώρα να τους σκισω καταχωρώντας μια αρνητική αξιολόγηση?
Οπότε αναγκαστικά σήμερα έπαιξε αγορά άλλων 150 leds=15 ευρώ απο το γνωστό μαγαζί.
Εδω εχω το ενα εμπρός φλάς (με πλακετα, γιατί στο πίσω οπως φαινεται στην επόμενη φωτό θα χρησιμοποιήσω ενα πλαστικό με κατοπτρο απο φακό, αυτό δεν σημαίνει οτι θα πετύχει, απλά θα εχω τη δυνατότητα να τα συγκρίνω κάτοπτρο/πλακετα με leds και βλεπω τι φωτίζει καλύτερα.)
Και το πίσω φαναρι που στο σημείο της λάμπας του στοπ θα βάλω ενα ακομα κάτοπτρο. Αφού περισσεύει, αλλά και πάλι θα δείξει αν εχει την αναμενόμενη φωτεινότητα.
Εδώ χρειάζομαι την βοήθειά σας , το υπόλοιπο τμήμα της πλακέτας θα καλυφθεί με περίπου 60 led για το στόπ και 20 για το φώς θέσης.
Παίρνει ανετα 150 led, αλλά πρέπει να διατηρηθεί το ρεύμα χαμηλά, πχ 150 led τραβανε 3Α μέγιστο ρεύμα σε σχέση με την λάμπα που τραβαει 3,5Α. Θέλω να διατηρήσω το ρεύμα κάτω απο τα 2Α που σημαίνει το πολύ 100 led.
Εχω λοιπόν μερικές επιλογές, δλδ να ανάβουν τα 60 σε στοπ και τα 20 για θέσης, να ανάβουν ολα χαμηλά για θέσης και δυνατά για στόπ, να κάνω κάποιο σχέδιο κλπ
Αρχικά μια ακόμα αποτυχία στην πλακέτα που φαίνεται στην προηγούμενη φωτό, με ανάγκασε να την αντικαταστήσω με άλλη. Ο λόγος , το ότι δεν υπήρχε δυνατότητα να στερεωθεί σωστά, και επειδή δεν είμαι υπέρ του να κολάω με θερμόκολα, πράγμα που μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα αν πχ. σπάσει το φανάρι αντε να ξεκολάς δίχως να κάνεις ζημιά. Αρα αυτή μας άφησε χρόνους:
Αυτό είναι και το πιό δύσκολο σημείο, η δύσκολη εως αδύνατη αφαίρεση των Led. Ομως δυστυχώς αφού δεν πρόκειται για μαζική παραγωγή η κατασκευή τυπωμένου κυκλώματος αντί για χρησιμοποιηση πλακέτας κατασκευών, κρίνεται ασύμφορη. Οπότε αφού τοποθετηθούν κοληθούν τα Led ,εργασίες με μεγάλη προσοχή.
Επι το έργον λοιπόν. Το πίσω φανάρι τρυπήθηκε σε σημείο που δεν φαινεται τοποθετήθηκαν κωνικές αλενόβιδες ...
... και εσωτερικά μπήκαν οι αποστάτες που θα κρατούν σε μια αποσταση απο το πλαστικό του φαναριου την πλακέτα, στοχος φυσικά (πάντα) να μην επηρεαστεί σε τπτ το φαναρι κ να μπορεί να επιστρέψει στην αρχική του μορφή
... για την τοποθέτηση της πλακέτας των δύο σταθεροποιητών τάσης, εναν για το Στόπ και εναν ,σε συνδοιασμό με ανορθωτή, για την εναλασσόμενη τάση του φωτισμού θέσης .
Αυτό γίνεται γιατί το παπί έχει δύο πηνία , ενα για τον ανορθωτή και ενα για φωτισμό. Αυτό του φωτισμού επειδή είναι δίχως ανορθωτή ειναι εναλλασόμενο και μεταβάλλεται ανάλογα με τις στροφές του κινητήρα.
Οποτε για να δουλέψει το σύστημα ολοκληρωμένο σταθεροποιητής/led πρέπει η τάση αυτή τουλάχιστον για το πίσω θέσης να γίνει συνεχής.
... και προχωρώ σε κατασκευή πλέον των σταθεροποιητών, τοποθέτηση των Leds, και δοκιμές.
Ακόμα και αφού αυτή την εποχή αναβαθμίζω τον φωτισμό στα όργανα της ΤΑ650 , και επειδή στο παπί γίνεται προσπάθεια για εξοικονόμηση ισχύος μέχρι και λίγα mAmperes, σκέφτηκα να αντικαταστήσω τον φωτισμό στα όργανά του με Led σαν αυτά που αγόρασα για την ΤΑ ...
Θέμα: Απ: Yamaha Townmate - T50 DIY φωτισμός με Led Κυρ 03 Ιουλ 2016, 22:36
.. το αριστερό για τον φωτισμό (κόστος 3.10 ευρώ) και το δεξί για την νεκρά( κόστος 0.70 ευρώ) . Απο δοκιμές που έκανα εχει 30-40% περισσότερη φωτεινότητα απο το κλασικό λαμπάκι, και η κατανάλωση απο τα 350-400mA πέφτει στα 60-70 !!!! . Φυσικά θα αντικατασταθεί και αυτό μέσα στο εμπρός φανάρι με λευκό , η καγκουρομπλέ η τρίχρωμο
Θέμα υπάρχει στο ότι δεν κυκλοφορούν 6βολτα, οπότε παράγγειλα αυτά : [Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.] και θά τοποθετήσω μόνος τα Leds, κατασκευάζοντας 6βολτα
Οι δύο πλακέτες για τα εμπρός φλάς είναι πλέον έτοιμες ... κλασική σύνδεση όλα τα led παράλληλα.
Σπάζοντας δύο καμένες λάμπες και σκάβοντας το εσωτερικό τους κατασκεύασα δύο ντουί , κόλησα τα καλώδια στο εσωτερικό και για λόγους αντοχής /μόνωσης τα γέμισα με θερμόκολα... και τα καλώδια σύνδεσης στα ηδη υπάρχοντα ντουί, είπαμε ΔΕΝ θα πειραχτεί απο το ηλεκτρικό κύκλωμα ούτε καλώδιο ... ετσι φυσικά αν η όλη κατασκευή αποδειχθεί πατατα θα μπορώ να να το επαναφέρω στην αρχική κατάσταση, η ακόμα και μια πλακέτα led να καεί την αντικαθιστώ με ενα λαμπάκι μέχρι να επισκευαστεί. Που λεει ο λόγος βασικά ... επειδή το λαμπάκι θα πρέπειν είναι μόλις 3 Volt
Τέτοια φυσάκια υπάρχουν έτοιμα και στο εμποριο αλλά είπαμε η ..... χαρά του κατασκευαστή (τρομάρα μου)
... καθώς επίσης και τα δύο πίσω φλάς είναι έτοιμα , ενα κουφάρι παλιάς λάμπας αφού καθαρίστηκε και κολήθηκαν καλώδια κολήθηκε στο κάτοπτρο του φακού αφού περάστηκαν τα led και κολήθηκαν παραλληλά.
... ωστε αφού τοποθετηθούν να γίνει και επιτόπου σύγκριση φωτεινότητας, σε σχέση με τις εμπρός πλακέτες, και όποια μέθοδος είναι καλύτερη θα αντικαταστήσει την άλλη.
Και συνεχίζεται ...... υπομονή κάποτε θα τελειώσω, να ησυχάσετε και εσείς και εγώ.
ΝικόλαςXL Baby ducker
Αριθμός μηνυμάτων : 179
Θέμα: Απ: Yamaha Townmate - T50 DIY φωτισμός με Led Κυρ 03 Ιουλ 2016, 22:47
Ξεκίνησε σαν αστείο, προχώρησε πολύ τελικά, πολλά τα προβλήματα, οχι μόνον απο την τάση, αλλά και απο την μεταβολή της απο 5.85 εως 7.45volt.
Ακόμα και το φλάσερ μερικές φορές τρελαινόταν απο την εναλλασόμενη συνιστώσα (παλμούς) της ανάφλεξης που υπήρχε μέσα στο κύκλωμα συνεχούς και εχανε το χρονισμό του.
Ασχολούμαι με αυτό, οταν δεν τρέχω για ανταλλακτικά, πολλές ώρες.
Το μόνο κακό σε όλο αυτό είναι οτι η όλη κατασκευή δεν μπορεί να γίνει απο εναν ερασιτέχνη, αλλά αν κάποιος το επιχειρήσει δεν θα μπλέξει στα ίδια λάθη, ούτε και θα σπαταλήσει τόσο χρήμα και χρόνο σε πειραματισμούς και δοκιμές.
Και συνεχίζω το θέμα αφού βρίσκομαι ενα βήμα πριν την ολοκλήρωσή του.
Κατασκευάστηκε η πλακέτα με τους δύο σταθεροποιητές τάσης για το Στοπ και το πίσω θέσης:
... τα Led κολήθηκαν στην κεντρική πίσω πλακέτα , και άλλα 4 που φαίνονται στο κάτω μέρος γωνιασμένα είναι αυτά που θα φωτίζουν την πινακίδα:Αμέ προσοχή στην λεπτομέρεια, και καλά η πινακίδα χλίδα λέμε με το λευκογάλαζο φωτισμό.
O ανακλαστήρας / κάτοπτρο απο τον φακό τοποθετήθηκε στο ίδιο σημείο που υπήρχε η παλιά λάμπα ωστε να περνάει οσο το δυνατόν περισσότερο φως απο το πλαστικό του φαναριού.
.. οχι δεν είναι συναγερμός για τον γεροπάπο, αλλά η τριτη πλακέτα σταθεροποιητή για τα φλάς , που επειδή θα μπεί κάπου στο εμπρός φανάρι για λόγους μόνωσης φιλοξενήθηκε σε ενα κουτάκι απο κοντρόλ συναγερμού που πουλιέται απο ηλεκτρονικομάγαζα, αλλά κ που δυστυχώς δεν δουλεψε σαωστά κ ετσι πλακέτα κ κουτί πήγαν στα αχρηστα, αλλη μια προσπάθεια που δεν απέδωσε, τι να κάνουμε? εχει κ ατυχίες η επέμβαση ...
Και στις δύο παρακάτω φωτό είναι τα εμπρός φλάς στο σταδιο πρίν την τοποθέτησή τους :
Απομένει να ''φτιάξω'' τα 6βολτα λαμπάκια με Led των οργάνων, και να τοποθετηθούν τα απαραίτητα επιπλέον βίσματα για το φλάσερ και τον σταθεροποιητή.
Μακριά πάει η βαλίτσα και η όλη ιστορία με έχε βάλει σε σκέψεις, και αγωνία σε οτι αφορά το αποτέλεσμα. θα ηταν κρίμα τόσες ώρες δουλειάς και δημιουργικής πατέντας να πάνε στράφι.
Σήμερα λοιπόν που είχε καλύτερο καιρό και λιακάδα εκανα μερικές πρόχειρες συνδέσεις, τοποθέτησα μπαταρία, και έβαλα εμπρός τον γέρο-πάπο.
Περιγράφω λοιπόν τις φωτό σχολιάζοντάς τες και οι εντυπώσεις σας μαζί με τα σχόλιά σας μετά...
Πώς φαίνεται οτι είναι High-end τεχνολογία με Led , φωτό εμπρός ευθεία στο ενα μέτρο απόσταση περίπου:
... και μια απο τα αριστερά σε πιό μεγάλη απόσταση για να φανεί οτι τελικά τα Led με γωνία ακτινοβολίας 70 μοιρών δεν είναι τόσο πολύ κατευθυντικά και γενικά ''φαίνεται'' και απο το πλάι.
Ας ληφθεί υπ' όψιν οτι οι φωτό πάρθηκαν με ρύθμιση της κάμερας για να μην τυφλώνεται και βγάζει αυτές τις κατακόρυφες φωτεινές γραμμές. Γι' αυτό και είναι λίγο σκοτεινές, ενω τις τράβηξα μεσημέρι με ντάλα ηλιο.
Οι παρατηρήσεις μου:
1. Εχουν δίκιο που λένε για χρόνο θέρμανσης του νήματος στις κλασικές λάμπες. Στα Led απλά δεν υπάρχει. Ανάβουν με την μία.
2. Τα εμπρός φλάς είναι δυνατά, ισως και πιό δυνατά απο αυτά της μοτό, είναι τόσο φωτεινά που σχεδόν ασπρίζουν. Ισως βγάλω απο τα πίσω τα κάτοπτρα και φτιάξω πλακέτες και για εκεί. Απλά περιμένω να τα δώ και βράδυ που το φλάς θα φωτίζει ολόκληρο, αφού τώρα λόγω του οτι τα χτυπούσε το φώς φώτιζαν εκεί που υπήρχαν τα Leds.
3. Το στόπ ανάβει απότομα και κάνει έντονη τη διαφορά απο το θέσης. Πράγμα φυσικό αφού το θέσης εχει 22 led και το στοπ 69!!!!!Πιστεύω οτι νύχτα θα είναι έντονο. Aν κρίνω απο τα εμπρός φλας που εχουν μόλις 33 Led.
Το καλύτερο? είτε ανάβει το στοπ είτε οχι δεν ενοχλεί λογω της μικρής κατανάλωσης τα φλάς ΚΑΘΟΛΟΥ. Η δε τάση στο ρελαντί με αναμένα και τα 4 φλάς και το στοπ πέφτει 0.3 Volts. Η λάμπα του στοπ κατανάλωνε 3.2Α , και τώρα με το ζόρι φτάνει τα 0.8Α !!!!
4. Το πίσω θέσης εχει πλάκα στο ρελαντί τρεμοπαίζει σαν πολύ γρήγορο φλάς, και να το προσπαθούσα ετσι δεν θα εβγαινε. Είναι το μόνο σημείο που δεν παίρνει βελτίωση. Ισως αργότερα να συνδέσω οργανα, και εμπρός - πίσω θέσης με την μπαταρία, αφήνοντας το εμπρός φανάρι μόνο του στο κύκλωμα με τα πηνία φωτισμού. Ιδωμεν .....
Αναμενω λοιπόν να ερθουν οι βάσεις των Τ10 ωστε να φτιάξω τα λαμπάκια φωτισμού και ενδείξεων των οργάνων και το εμπρός θέσης 6βολτα με led .
Μετά εχει σειρά το εμπρός φανάρι. Που ούτως η άλλως θα φωτίζει καλύτερα τώρα αφού σχεδόν όλη η διαθέσιμη ισχύς θα πηγαίνει σε αυτό.
Συνεχίζεται .....
ΝικόλαςXL Baby ducker
Αριθμός μηνυμάτων : 179
Θέμα: Απ: Yamaha Townmate - T50 DIY φωτισμός με Led Κυρ 03 Ιουλ 2016, 22:48
Σε οτι αφορά την όλη δουλειά, μερικές λεπτομέρειες:
Πρώτον το κόστος, 18 ευρώ κοστίζουν τα 180 Led, και απο 2 ευρώ η κάθε πλακέτα σταθεροποιητή, δλδ επί 3 = 6 ευρώ συνολικά. Και το πολύ 2 ευρώ ακόμα το φλάσερ, ακόμα απο διάφορα υλικά χρειαστηκα 2 πλακέτες πολυκατασκευών διάτρυτες με κοστος 5 ευρώ και οι δύο. Αρα συνολικά στα 30ευρω. Ξέχασα οτι στο κόστος πρέπει να προστεθούν και 5 λάμπες (4 φλάς + μια για στοπ-θέσης) που θα σπάσουν για να χρησιμοποιηθούν τα φις. Εγώ πήγα σε ενα κέντρο λάμπας για να αγοράσω, αλλα στον πάγκο είχε ενα διάφανο κουτί που πέταγαν οι πελάτες τις καμμένες για ανακύκλωση και ετσι, οπότε ''βούτηξα'' καμμιά δεκαριά τσάμπα.
Εμένα το κόστος ανέβηκε στο διπλάσιο, αφού έπρεπε να κάνω δοκιμές καταστρέφοντας υλικά, δοκιμές αντοχής οπου τα led λειτουργούσαν ολη νύχτα και το άλλο πρωί ηταν καπούτ!Ο κατασκευαστής δίνει πχ τάση λειτουργίας για τα λευκά 3.2 volts και 20mA μέγιστο ρεύμα. Εκεί όμως αρκετά καίγονται η υπερθερμαίνεται ο ημιαγωγός λιώνει το διάφανο πλαστικό που τον περιβάλλει θαμπώνει και χάνουν σε φωτεινότητα, οπότε μετά από καμμιά 30ριά καμμένα βρήκα οτι στα 3 volt και 18mA λειτουργούν άψογα χωρίς συμβιβασμόυς σε φωτεινότητα.
Και δεύτερον σε οτι αφορά την ευκολία της κατασκευής. Καταλαβαίνω οτι για τον σχεδιασμό του ας πούμε ''ηλεκτρονικού'' κομματιού απαιτούνται κάποιες βασικές γνώσεις ηλεκτρονικών και υλικών, και δεν είναι δυνατόν να φτιαχτεί απο κάποιον που ξέρει μόνο να κολάει με το κολητήρι.
Αλλά οι πλακέτες φτιάχνονται σε ενα πρωινό με ενα καφεδάκι, και οι σταθεροποιητές το ίδιο.
Παίζει βέβαια και το κομμάτι της τοποθέτησης στο χώρο πίσω απο το εμπρός φανάρι. Αλλά θα προσπαθήσω και απο εκεί να κρατήσω φωτό και αναλυτικότατες οδηγίες.
Κάτι ακόμα, οι σταθεροποιητές - περιοριστές τάσης εκτός απο το οτι διατηρούν την τάση τροφοδοσίας των Led στην περιοχή της μέγιστης φωτεινότητας δλδ στα 3.0volts, εξαφανίζουν και το φαινόμενο της μεταβολής της φωτεινότητας ανάλογα με τις στροφές του κινητήρα, αφού παρέχουν 3.0 volts έξοδο , με 4.6 εως 18 Volts τάση εισόδου. Επειτα εχουν εσωτερική προστασία ρεύματος, υπέρτασης και θερμοκρασίας, είναι δλδ θεωρητικά αφθαρτα ολοκληρωμένα για αρχάριους.
Θα μπορούσε η όλη κατασκευή να γίνει δίχως σταθεροποιητές απλά με την χρήση αντιστάσεων, αλλά εκτός του οτι η φωτεινότητα θα μεταβαλόταν, μετά απο κάποια διαφορά στην τάση τα Led αποκόπτουν και δεν ανάβουν καθόλου. Δλδ με μια αντίσταση κατάλληλη για τα 7.5Volts που είναι και η μέγιστη που δίνει ο πάπος για να πάμε στα 3 Volts θέλουμε: 7.5-3=4.5Volt και 4.5/0.018=250ΩΜ, αλλά στο εμπόριο κυκλοφορούν αντιστάσεις των 220 η 270 ΩΜ. Ομως αυτή η αντίσταση σε μια πτώση τάσης του πάπου στα 6.0 Volts θα προκαλούσε επιπλέον πτώση τάσης στα Led , αρα η θα έπρεπε να μεταβαλόταν σε μικρότερη δλδ 6-3=3Volt, και 3/0.018= 166ΩΜ πράγμα αδύνατο, η τα Led απλά ... θα έσβηναν .
Αυτό το πρόβλημα λύνουν οι σταθεροποιητές.
ΝικόλαςXL Baby ducker
Αριθμός μηνυμάτων : 179
Θέμα: Απ: Yamaha Townmate - T50 DIY φωτισμός με Led Κυρ 03 Ιουλ 2016, 22:57
Και συνεχίζω, αφού δουλειά δεν είχε λένε ....
Προχωράω στο πρότζεκτ εξοικονόμησης ενέργειας, ακόμα και μισό watt να κερδίσω θα είναι υπέρ του μπροστινού φαναριού, που μάλλον είναι για να σε βλέπουν μην και σε πατήσουν σαν μύγα παρά για να βλέπεις που πάς ...
Σε εφαρμογή λοιπόν η αλλαγή στις λάμπες των οργάνων (λές και εχει και τα πολλά) φωτισμού και ενδεικτικών.
Για τα ενδεικτικά αγόρασα δύο τέτοια led αυτοκινήτου προς 0.4 ευρω το ενα:
και επειδή η φωτεινότητά τους είναι σχετικά χαμηλή, εφτιαξα μια στρογγυλή πλακέτα, με μια αντίσταση 150ΩΜ και ενα led τύπου smd 5050 (0.35 ευρώ) που αποδίδει φωτεινότητα περίπου για ενα Watt:
Οπου η κατασκευή απέδωσε τα μέγιστα .... αυτά εχουν υπολογισμένη αντίσταση (την μισή σε ΩΜ απο αυτήν που είχαν σαν 12βολτα) και θα χρησιμοποιηθούν για την ενδειξη της νεκράς,.
Στην συνέχεια μετά το εστιασμένο φώς του 5050 εχουμε μια κατασκευή για περιμετρικό φωτισμό με 5 led 5050.Για τον φωτισμό των οργάνων
Τώρα το γιατί δεν χρησιμοποίησα ενα 12βολτο του εμπορίου ? γιατί τα ρημάδια είναι κινεζιές και σκορπάνε οταν προσπαθείς να τα ξεκολήσεις, βάσανο μεγάλο/
Οι πρωτοπόροι εχουν και αναποδιές ...
Ετσι για μια φορά ακόμα δουλειά 3 ημερών χάθηκε απο ενα λάθος ,
Ολα λειτούργησαν αλλά δυστυχώς, δεν υπολόγισα ότι το παλιό φλάσερ ηταν με δύο ακροδέκτες πράγμα που σημαίνει οτι οταν ''άνοιγε'' το φορτίο ξεκινούσε τον κύκλο λειτουργίας του. τώρα το φλάσερ ανοιγόκλεινε συνεχώς οσο ο κινητήρας ηταν σε λειτουργία
Αποτέλεσμα το φλάσερ να λειτουργεί συνέχεια οσο ο κινητήρας δουλεύει ..
Αρα ξήλωμα όλα και απο την αρχή το ηλεκτρονικό κομμάτι, και στην γύρα για ανταλλακτικά.
Ευτυχώς ενα παλιό φλάσερ απο τουτού έδωσε το κουτί του για την νέα κατασκευή :
Και ετσι έμεινε μόνο η τοποθέτηση, καιρός ηταν ...
Συνεχίζεται .....
ΝικόλαςXL Baby ducker
Αριθμός μηνυμάτων : 179
Θέμα: Απ: Yamaha Townmate - T50 DIY φωτισμός με Led Κυρ 03 Ιουλ 2016, 23:12
Και επιτέλους ηρθε η ώρα να ασχοληθώ με το εμπρός φανάρι του γεροπάπου.
Μια κατασκευή που με παίδεψε, με κούρασε αλλά τελικά απέτυχε , κρίμα μπορεί να έβγαλα μεγάλη φωτεινότητα αλλά δεν εστίαζε πουθενά, κρίμα τόσος κόπος.
Αρχικά κατασκευάστηκαν οι πλακέτες, που δυστυχώς δεν μπόρεσα να τοποθετήσω πάνω απο 8 τον αριθμό ... λόγω περιορισμένης διαμέτρου μόλις 18 χιλιοστά. Αλλα και πάλι κατάφερα να τοποθετήσω 52 τριπλά Led που δίνουν περίπου 1040Lm, τιμή καλή σε σχέση με τα 600 της παλιάς.
Τα SMD τύπου 5050 υψηλής φωτεινότητας led κολήθηκαν σε ζευγάρια για να διπλασιαστεή η τάση τους και να φτάσει τα 6,4 Volts, Δεν λέει να μπλέξω πάλι με σταθεροποιητές κλπ:
Δεν ξέρω αν τελικά άξιζε τον κόπο, μια δουλειά που κράτησε τρείς μήνες και πολλές μα πολλές ωρες δουλειάς. Τελικά όμως η κατανάλωση σε ισχύ δλδ σε ρεύμα μειώθηκε απο τα 8.2Α με όλα τα φορτία αναμένα σε μόλις 2.2Α.
Εχει αρκετή φωτεινότητα, αλλά οταν το κοιτάω απο εμπρός στην ευθεία είναι ενοχλητικό στα μάτια, ενώ είναι σκέτη χλίδα επειδή είναι κατάλευκο και σε ορισμένες γωνίες μπλεδίζει
Και με την τροποποίηση που εγραψα στο προηγούμενο πόστ, κάνει αυτό το παπί πράγματι μοναδικό.
Είπα να το βάλω επάνω και το σύνδεσα στην μπαταρία του με δύο καλώδια και με κλειστό κινητήρα φωτίζει την αυλή σαν την 75W μπαλαντέζα, απλά ελαφρά πιό εστιασμένα.
Ομως όπως προείπα, δεν ... έχει μια φοβερή λαμπράδα αλλά δεν εστιάζει πουθενά, έχει δλδ ενα φωτισμό σαν λάμπα σπιτιού, σε βλέπεουνε οι άλλοι καλύτερα φυσικά αλλά εσύ δεν βλέπεις τπτ ουτε κάτω, ούθτε αριστερά δεξιά,
οπότε πάει στο ράφι σαν ενθύμιο μιας προσπάθειας και μένω με την παλιά λάμπα.
Ισως μελλοντικά να ανεβάσω το πηνίο φωτισμού στα 12Volts ανεβάζοντας κ την ισχύ του ετσι ωστε να τροποποιήσω το φαναρι να παίρνει μια λάμπα Η4 ιωδίου, αλλά πρέπει να βρώ δευτερο φαναρι για δοκιμές, θα δούμε ....